آموزش مرحله به مرحله تنظیم موتور پراید کاربراتور

تنظیم موتور پراید کاربراتور کار چندان سختی نیست. برای این منظور تنها کافی است باتری، شمع‌ها، دلکو و سیم‌ها را چک کرده و عمل فیلرگیری را انجام دهید.

تنظیم موتور پراید کاربراتور



ستاره | سرویس خودرو - پراید یکی از خودروهای پر تعداد در کشور ما است به همین دلیل برای بهبود عملکرد موتور این خودور برای جلوگیری از تولید بیشتر آلودگی‌های زیست محیطی تنظیم موتور از جمله کارهای مهمی است که باید به آن توجه خاصی شود. جالب است بدانید که تنظیم موتور پراید کاربراتور چندان سخت نیست و خودتان نیز می‌توانید آن را انجام دهید. در این مطلب به آموزش  نحوه تنظیم کردن موتور پراید کاربراتور می‌پردازیم. با ما همراه باشید.



روش تنظیم موتور پراید کاربراتوری

برای شروع به تنظیم موتور چنین خودرویی شما باید گزینه‌های مختلفی را بررسی کنید. تا موتور کاربراتوری اتومبیل شما تنظیم شود. در ادامه مواردی که باید بررسی شوند را به طور جداگانه به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین برای تنظیم موتور پراید کاربراتور کافی است مراحل زیر را در پیش بگیرید.



۱. باتری

یکی از بخش‌های هر خودرویی باتری آن است که وظیفه تأمین انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. به همین علت باید هر از چند گاهی این بخش را از نظر صحت و عملکرد بررسی کنید. تنظیم موتور پراید کاربراتور نیز باید به سراغ این بخش بروید و آن را بررسی کنید. برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید.


الف) اتصال قطب‌های باتری: در گام اول باید تمیز بودن اتصال قطب‌های باتری را بررسی کنید. پس از تمیز کردن قطب‌ها اقدام به گریس زنی آن‌ها بکنید.


ب) بررسی سیم‌ها: سیم‌های اتصال در باتری نباید دچار خوردگی یا ساییدگی شده باشند. در صورت مشاهده هر گونه خوردگی یا ساییدگی باید اقدام به تعویض سیم‌ها بکنید.


ج) پوشش قطب مثبت: در گام آخر بررسی باتری باید به سراغ لاستیک‌های عایق قطب مثبت باتری بروید و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.




بیشتر بخوانید: علائم خرابی باتری ماشین چیست؟




بررسی عملکرد باتری



۲. شمع

گزینه بعدی برای تنظیم موتور بررسی شمع خودرو است. شما باید شمع را باز کنید و موارد زیر مورد بررسی قرار دهید:



عایق باید سالم و بدون آسیب دیدگی باشد
رسوب‌ها نباید در دهانه شمع تجمع کرده باشند
عایق شمع نباید دچار سوختگی شده است
چینی به کار رفته در عایق نباید دچار شکستگی شده باشد.
دهانه شمع نباید دچار سوختگی شده باشد


تنظیم موتور پراید کاربراتور - بررسی شمع ها



توجه داشته باشید که هر کدام از موارد گفته شده اگر در شمع دیده شود باید آن را تعویض کنید تا شمع جدید بتواند کار خود را بهتر انجام دهد.



۳. دلکو

در خودروهای کاربراتوری یکی از مهم‌ترین قطعات دلکو است. به همین دلیل باید برای تنظیم موتور اتومبیل به این بخش هم مراجعه کنید. برای بررسی این بخش باید در ابتدا درب دلکو را باز کنید و قسمت‌های درونی آن را بررسی کنید.



درب دلکو نباید دچار ترک خوردگی باشد
رسوب‌ها نباید به درون دلکو نفوذ کرده باشند
ترمینال‌های دلکو را به خوبی بررسی کنید در این بخش نباید ترمینال‌ها دچار سوختگی یا خوردگی شده باشند.
ترمینال وسط دلکو را بازبینی کنید این بخش نیز نباید دچار خوردگی و ساییدگی شده باشد.


تنظیم موتور پراید کاربراتور - بررسی دلکو



توجه داشته باشید که موارد فوق را با دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل اقدام به تعویض دلکو نمایید.



۴. سیم‌ها (وایرها)

سیم‌ها وظیفه اتصال بخش‌های مختلف یه یکدیگر را دارند به این دلیل وجود مشکل در این قسمت می‌تواند روی عملکرد موتور تأثیر بگذارد. از این‌رو برای تنظیم موتور باید این بخش را بررسی کنید، برای این منظور موارد زیر را در نظر بگیرید:



سیم‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. وایرها نباید دچار مشکلاتی مانند ساییدگی و خوردگی باشند.
سر سیم‌ها را چک کنید این بخش‌ها نباید دچار رسوب گرفتگی باشند.


سیم‌ها (وایرها)



با توجه به موارد گفته شده به خوبی متوجه شدید که اگر مشکلی در سیم‌ها دیده شد باید اقدام به تعویض آن‌ها کرد.



۵. فیلرگیری

یکی دیگر از مراحلی که باید برای تنظیم موتورهای کاربراتوری انجام دهید فیلرگیری آن است. برای این کار در ابتدا باید خودرو را روشن کنید و موتور را تا درجه حرارت نرمال گرم کنید. در ادامه باید پیستون شماره یک در بالا در نقطه مرگ بالا (آخرین حدی که پیستون در سیلندر بالا می‌رود و معمولا با TDC نشان داده می‌شود) و حالت تراکم قرار دهید. پس از آن ورودی یک و دو به همراه خروجی یک و سه سوپاپ‌ها را فیلرگیری کنید. توجه داشته باشید که فیلر سوپاپ بنزین در حدود ۰/۳ میلی‌متر است.


در ادامه میل لنگ را یک دور کامل بچرخانید تا پیستون شماره ۴ به نقطه مرگ بالا و حالت تراکم قرار گیرد. زمانی که این کار را انجام دادید می‌توانید اقدام به فیلرگیری سوپاپ‌های باقی‌مانده کنید.



فیلر گیری



۶. تنظیم دور دلکو ( تایمینگ دلکو)

برای انجام تایمینگ دلکو در ابتدا خودور را روشن کرده و آن را تا میزان حرارت معمولی گرم کنید. در دامه همه بخش‌ها و وسایل برقی اتومبیل را خاموش کرده و چراغ دلکو را به موتور متصل کنید. روی پولی میل لنگ یک علامت زرد رنگ دیده می‌شود. آن را با علامتی که بر روی قاب تسمه تایمینگ وجود دارد تنظیم کنید و انطباق دهید.


تایمینگ دلکو از یک تا ۳ درجه قبل از نقطه مرگ بالا اتفاق می‌افتد. در چنین حالتی شلنگ خلاء باید قطع شده باشد. اما اگر دلکو تنظیم نشد باید به صورت دستی و با چرخاندن دلکو آن را تنظیم کنید.



تنظیم دور دلکو ( تایمینگ دلکو)



۷. تنظیم کردن دور آرام

برای انجام دادن این مرحله در ابتدا باید همه بخش‌ها و وسایل برقی اتومبیل را خاموش کنید. پس از آن دورسنج را به موتور متصل کنید. البته قبل از این باید از باز بودن دریچه ساسات مطمئن شوید. پیچ تنطیم دریچه گاز را به آرامی بچرخانید و در حالی که دور اتومبیل آرام است شما آن را به ۷۰۰ الی ۷۵۰ برسانید.



۸. نسبت مخلوط دور آرام

یکی از راه‌هایی که می‌توانید میزان CO تولیدی اتومبیل را اندازه بگیرد همین کار است. برای شروع تعیین نسبت CO دستگاه کنترل گاز را به اگزوز خودور متصل کنید. برای تنظیم میزان غلظت گاز CO از پیچ تنظیم نسبت مخلوط استفاده کنید و آن را بچرخانید تا به حد استاندارد برسد.


در صورتی که مشاهده کردید خودور در دور آرام بر اساس استاندارها نیست باید دوباره اقدام به تنظیم مجدد آن بکنید، سپس دوباره میزان غلظت گاز CO را مشخص کنید. میزان مجاز گازهای خروجی از اگزوز در ۷۰۰ الی ۷۵۰ دور در دقیقه RPM عبارتند از:



مقدار HC كمتر از ۴۰۰ PPM
مقدار CO2 بيشتر از %۱۲
مقدار CO كمتر از %۳
مقدار O2 حدود %۳


در آخر

خودروهای کاربراتور را باید به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا با مشکل تولید بیش از حد آلایندگی‌های غیر مجاز مواجه نشوید. تنظیم موتور این گونه اتومبیل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند موجب روان کار کردن خودرو شود. کار تنظیم موتور کاربراتور سخت نیست و شما به سادگی با بررسی چند بخش و یا تعویض قطعات معیوب می‌توانید تنظیم موتور پراید کاربراتور را انجام دهید. اگر به تعمیر خودرو علاقه دارید و ترجیح می‌دهید حتی الامکان خودتان امور مربوط به اتومبیل را انجام دهید، توصیه می‌کنیم مطلب آموزش تعویض تسمه تایم پراید را از دست ندهید. نحوه تنظیم موتور کاربراتور را با شما درمیان گذاشتیم در صورتی که شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید لطفا آن را با ما و سایر همراهان ستاره در میان بگذارید.